Een veilige werkplek, gelukkige medewerkers. Het is voor organisaties dus essentieel om snel en effectief te reageren op incidenten. Een gestroomlijnd incidentbeheer is bovendien niet alleen belangrijk voor de veiligheid en efficiëntie van je personeel en site, het versterkt ook het vertrouwen in je organisatie van stakeholders en klanten. Lees in dit artikel waarom incidentbeheer zo belangrijk is.
Het verschil tussen een ‘incident’ en een ‘accident’ (of ongeval) zit hem vaak in de context en de ernst van de situatie. Een incident dekt een brede lading: het is een situatie of gebeurtenis die de normale gang van zaken verstoort, en dat kan variëren van een kleine verstoring tot een ernstig ongeval. Een ‘accident’ is een incident met schade of (menselijk) letsel.
Er zijn verschillende redenen waarom het zo belangrijk is om incidenten en (arbeids)ongevallen te inventariseren en opvolgen:
Je voorkomt incidenten in de toekomst: door incidenten en ongevallen grondig te onderzoeken en analyseren, kunnen organisaties de oorzaak aanduiden en acties bepalen die eenzelfde voorval in de toekomst voorkomen. Het vormt de basis voor een veiligere werkomgeving.
Je beschermt je medewerkers: met een nauwgezet incidentbeheer toon je je medewerkers dat je hun veiligheid en welzijn serieus neemt.
Je leeft de wetgeving na: organisaties zijn wettelijk verplicht om incidenten en accidenten te registreren en rapporteren. Doe je dit niet, dan kan je je verwachten aan juridische consequenties, van boetes tot zelfs rechtszaken.
Je verbetert je veiligheidsmaatregelen: volg je een incident op, dan krijg je automatisch inzicht over de huidige gang van zaken. Zijn er gebreken in de veiligheidsprocedures, - apparatuur of – omgeving? Je legt verbeteringen bloot en je kan schakelen om de veiligheid van je site te verbeteren.
Je verstevigt je bedrijfscultuur: met een zorgvuldig incidentbeheer toon je betrokkenheid bij het welzijn van je medewerkers. Dit is een belangrijk ingrediënt om een positieve bedrijfscultuur, die veiligheid en gezondheid hoog in het vaandel draagt, te creëren.
Je verbetert de operationele efficiëntie: als je veiligheidsrisico’s weet aan te duiden en aan te pakken, kan je de productiviteit van je site enorm verbeteren. Het resultaat? Minder incidenten, minder onderbrekingen en een soepelere bedrijfsvoering.
Met de incidentbeheermodule van ArXs tilt elke organisatie hun veiligheidsprocedures naar een hoger niveau. Je kan met het geïntegreerde platform gemakkelijk incidenten (en accidenten) identificeren en registreren. Daarna volg je alle acties en beslissingen, van eerste opvolgtaken tot latere risicoanalyse, gemakkelijk op. Bewaar je graag het overzicht? Met het software platform kan je incidenten makkelijk categoriseren.
En er is meer. Met ArXs bekom je diepgaande inzichten, dankzij de verschillende rapportagefuncties en kan je daarna je statistieken integreren in andere domeinen en programma’s. Daardoor heb je altijd een duidelijk beeld van alles met betrekking tot het incidentbeheer van je site bij de hand.
ArXs is niet zomaar een softwareleverancier. We willen een partner zijn in je succes. Het ArXs-team staat voor je klaar tijdens elke stap, van implementatie over training tot alle vragen daarna.
Heb je nood aan een oplossing die je niet alleen helpt om je incidentbeheer te stroomlijnen, maar je volledige preventie en facility management combineert en rekening houdt met kwaliteit en milieu? Dan is het ArXs-platform jouw oplossing. Contacteer ons vandaag nog en we tonen je graag hoe onze oplossing jouw site kan transformeren.
Ben jij benieuwd wat ons platform voor jouw organisatie kan betekenen? Ontdek het in één van onze video’s of vraag een vrijblijvende demonstratie aan.